Artikkel
Derfor trenger den nye el-fergen på Smøla dieselaggregat
Mange lurte da de så et bilde av den splitter nye el-fergen på Smøla med et dieselaggregat ved siden av seg. Aggregatet blir ikke brukt til å lade fergen, men sørger for strøm mens fergen ligger til kai før den settes i trafikk.
Denne artikkelen ble publisert for over 1 år siden og kan inneholde utdatert informasjon.
I helgen dukket det opp et bilde av en ferge og en fergekai på Facebook. I bildeteksten står det at bildet viser en elektrisk ferge som skal settes inn i trafikk mellom Edøy og Sandvika på Nordmøre.
På selve bildet er det tegnet en rød ring rundt noe som ser ut som et dieselaggregat på kaia. Under står det følgende: «Nytt diesel aggregat for å lade ferga Smøla».
Bildet har vekket reaksjoner hos mange, og har dukket opp i flere store grupper på Facebook. Flere hundre personer har delt det videre. I kommentarfeltet er det mange som lurer på hva dieselaggregatet gjør på kaia der den nye el-fergen legger til.
Er ikke hele poenget med en el-ferge at den skal gå på strøm, og ikke diesel?
El-ferge = hybridferge
Det er fergeselskapet Fjord1 som driver fergesambandet mellom Edøy og Sandvika på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune. Terje Seljestokken er prosjektleder i selskapet, og har ansvaret for blant annet Nordmørepakken. Han bekrefter at bildet viser passasjerfergen Smøla, som ligger til kai i Sandvika. Fergen er helt ny, og skal etter planen settes i trafikk i løpet av uka.
Smøla og flere andre nye ferger omtales gjerne som el-ferger, men er i virkeligheten hybridferger. Det betyr at fergen både har elektrisk motor og dieselmotor ombord, og kan gå på både strøm og diesel.
Seljestokken sammenligner fergen med en såkalt plug-in hybridbil, som kan lades opp og kjøre på strøm, men som kan kjøre videre på annet drivstoff hvis batteriet er tomt.
Det betyr at dieselaggregatet, som vi ser stående på fergekaia på Facebook-bildet, ikke blir brukt til å lade opp fergen.
Dieselaggregatet blir derimot brukt til å gi fergen strøm til nødvendige funksjoner mens den ligger til kai og ikke er i trafikk, forklarer Seljestokken. Båten har ikke hatt personell, og fergens motorer har derfor ikke vært i bruk.
Det er vanlig at større skip trenger strøm når de ligger til kai, til for eksempel lys, ventilasjon og tekniske installasjoner. Der det ikke er elektrisk strøm på land, kalt landstrøm, må de bruke egen motor eller hjelpemotorer. Disse går på diesel eller annet drivstoff.
Kjører på diesel
Seljsestokken forklarer at fergen Smøla kom på plass før strømtilførselen var på plass. Dette gjelder også flere av de andre fergene i selskapet.
– Det betyr at fergen skal kjøre på dieselmotoren den har ombord, mens vi venter på at ladestasjonen skal komme på plass, sier Seljestokken.
I kontrakten med fylkeskommunen har Fjord1 forpliktet seg til å kjøre hovedsakelig på strøm, ifølge Seljestokken. De har likevel fått fritak for det første driftsåret, siden Fjord1 er nødt til å vente på utbygging av strømtilførsel.
Ladestasjon og landstrøm på kaia skulle etter planen vært på plass før sommeren, men ifølge Seljestokken er noen deler forsinket på grunn av koronapandemien:
– Vi venter fremdeles på en ladekontakt fra Italia, men vi er ganske sikre på at alt skal være på plass i august/september.
Seljestokken lover også at dieselaggregatet skal bort fra kaia så fort fergen blir satt i trafikk.
– Nå som båten skal i drift får vi personell på plass, slik at vi kan vi bruke motorene ombord til å lage strømmen vi trenger.
– Ikke uvanlig med el-ferge før strøm
Edvard Sandvik er ansvarlig for fergedriften i Statens vegvesen. Han forteller at mange av de elektriske fergene i Norge er hybridferger som kan gå på annet drivstoff enn strøm. Vegvesenet har ansvaret for fergesambandene på riksvegnettet, og her stilles dette som krav i kontraktene.
– Det er fordi vi må ha beredskap også ved strømbrudd. Veien må være åpen også hvis strømmen går, sier Sandvik.
Han forklarer at det ikke er uvanlig at nye el-ferger leveres før strømmen er på plass på kaia:
– Dette er innføring av ny teknologi som skal vare lenge. Da hender det at ikke alt er klart samtidig. Noen ganger er fremføringen av strøm på plass før el-fergene, og noen ganger er fergene på plass før strømmen.
Sandvik sier at dieselaggregat ikke brukes til å lage strøm for å drive el-ferger i trafikk:
– Siden de aller fleste el-fergene er hybridferger ville det vært veldig dumt å bruke et eget dieselaggregat for å kjøre dem. De har jo allerede en dieselmotor ombord. Denne kan ofte gå på biodiesel.
I 2019 sa regjeringen at målet er å elektrifisere hele fergesektoren innen 2025. Ifølge Teknisk Ukeblad er mer enn 60 nye el-ferger under bygging. I 2018 anslo Vegdirektoratet at det vil være 71 batteriferger i Norge i 2022.
I vinter mente mange at fergeprisene var blitt for høye. Det resulterte i det såkalte fergeopprøret. Da var utgifter til el-ferjer og ladestasjoner et sentralt tema. I mars bestemte Stortinget at fergeprisene skulle kuttes midlertidig.
Endringslogg
-
La til "før den settes i trafikk" i ingressen for å gjøre dette tydeligere.