Kommentar

Polaris Media og Amedia blir med som eiere av Faktisk.no

Styrker samarbeidet om faktasjekk av samfunnsdebatten i Norge.

Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
Polaris-sjef Per Axel Koch og konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Publisert Sist oppdatert

Lukk

Bygg inn artikkelen

Kopier og lim inn HTML-koden nedenfor på siden der du vil bygge inn denne artikkelen.

Tilpass innebygd innhold







Denne artikkelen ble publisert for over 1 år siden og kan inneholde utdatert informasjon.

To av Norges største mediekonsern, Polaris Media og Amedia, blir med som eiere av Faktisk.no. Dermed styrkes samarbeidet om Norges første rendyrkede redaksjon for faktasjekk.

– Vi er imponert over hvilken viktig rolle Faktisk.no har fått på kort tid, og vi ser frem til å bli en del av den videre utviklingen av Faktisk.no, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

Samarbeid mellom konkurrenter

Faktisk.no ble lansert som eget ideelt selskap og uavhengig redaksjon 5. juli i fjor. Konkurrentene VG, Dagbladet, NRK og TV 2 står bak prosjektet. Nå vil Polaris Media og Amedia gå inn som likeverdige eiere sammen med de øvrige fire.

Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia.
Anders Opdahl, konserndirektør i Amedia. Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

– Faktisk.no bidrar betydelig til hygienen i den norske offentligheten i en tid hvor denne er utsatt. Vi er imponert over hva man har fått til på kort tid, og tror samtidig vår naturlige tilslutning kan bidra til å styrke prosjektet gjennom vår dype og sterke tilstedeværelse over hele Norge, sier konserndirektør Anders Opdahl i Amedia.

Amedia er Norges nest største mediekonsern med 64 lokalmedier fra Honningsvåg i nord til Tvedestrand i sør. Polaris Media består av 35 mediehus fra Nordvestlandet til Finnmark, med Adresseavisen, Sunnmørsposten og Romsdals budstikke som de største mediene. Vanligvis er de konkurrenter, men om Faktisk.no vil de samarbeide.

– Norsk mediebransje bør samarbeide der det er mulig, og konkurrere når det er riktig. Det brede faktisk.no-samarbeidet indikerer at vi greier det første. Og det brede nyhetstilbudet i Norge taler for seg selv, sier Opdahl.

– Favner hele Norge

Å få inn flere eiere og samarbeidspartnere har vært et uttalt mål for prosjektet.

– Vi er utrolig fornøyd med at eierskapet til en så viktig redaksjon blir bredere, og at vi nå har Norges seks største medieselskaper i ryggen. Denne utvidelsen gir ytterligere troverdighet og tyngde til Faktisk. Med Amedias og Polaris sterke distriktsposisjoner, får vi i enda større grad en tjeneste som favner hele Norge. Jeg er utrolig stolt over hva Faktisk har fått til på under et år, sier styreleder i Faktisk.no, Helje Solberg.

I redaksjonen ønskes de nye eierne velkommen. Å få en bredere lokal forankring i hele Norge vil være en klar fordel. Ikke minst i arbeidet opp mot neste års kommunevalg.

– Vi er utrolig stolte over at Polaris Media og Amedia vil være med på å utvikle Faktisk.no og styrke kampen for kildekritikk i samfunnsdebatten sammen med oss. Det er en drøm å få dem med på laget. Med lokal forankring gjennom nær 100 lokale- og regionale medier, vil dette bli en kraftfull og spennende allianse, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.

Om Faktisk.no

Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Redaksjonen ønsker å bidra til en åpen, inkluderende og faktabasert offentlig samtale. Vi skal også avdekke og forhindre spredningen av oppdiktede meldinger som utgir seg for å være ekte nyheter.

Utenom driftsstøtte fra eierne, har redaksjonen fått finansiell støtte fra stiftelsen Fritt Ord, Dagbladets stiftelse, Stiftelsen Tinius og Facebook. I tillegg samarbeider Faktisk.no med NTB og Retriever om distribusjon og databasetilgang.

Lukk

Bygg inn artikkelen

Kopier og lim inn HTML-koden nedenfor på siden der du vil bygge inn denne artikkelen.

Tilpass innebygd innhold