Artikkel
Trump hevder dette bildet er falskt
Donald Trump skrev i sosiale medier at «ingen» møtte opp i Michigan forrige uke for å høre på Kamala Harris. Det er helt feil.
Søndag postet Donald Trump et innlegg på sitt sosiale medienettsted Truth Social der han hevdet at Kamala Harris jukset med bildemateriale. Ifølge Trump var det ikke noen som ventet på henne da hun kom ut av flyet for å møte velgere i Detroit, i delstaten Michigan.
Den tidligere presidenten skrev at bildet var manipulert til å se ut som om det var snakk om titusenvis av mennesker, men at det i realiteten ikke var noen der. Trump skrev også at visepresident og presidentkandidat Harris burde «diskvalifiseres fra valget, fordi å opprette et falsk bilde er valgpåvirkning». Han skrev at «alle som gjør slikt, vil jukse med alt»:
Men stemmer det at bildet er konstruert? Og var det «ingen» som møtte opp på flyplassen?
Folkemengden vises fra flere vinkler
Valgkampmøtet foregikk på flyplassen Detroit Metropolitan 7. august, og ble dekket av flere medier, blant annet Detroit Free Press.
I ettertid har bildene fra valgmøtet skapt debatt i sosiale medier.
Flere brukere på X har delt Trump sitt innlegg, i tillegg til andre bilder de mener er laget med kunstig intelligens (KI). Brukere i sosiale medier mener det er «bevis» for at bildene har blitt tuklet med slik at folkemengden på valgmøtet i Detroit fremstår større enn den var.
Det ene bildet viser et utsnitt av flyet idet Kamala Harris og visepresidentkandidat Tim Walz er på vei ned trappen. Foran flyet ser vi også en folkemengde som holder armer i været og noen plakater der det står «Harris Walz».
Check the reflection in the plane. Does this look like a real picture to you? pic.twitter.com/FQ873CEDCU
— Dinesh D'Souza (@DineshDSouza) 10. august 2024
En rekke brukere har delt bildet der to områder av flyet har blitt markert for å sette fokus på refleksjonen på selve flyet.
De påpeker nemlig at folkemengden på bildet ikke synes i refleksjonen, og konkluderer derfor med at bildet ser konstruert ut eller at det har blitt tuklet med.
En av de som var til stede da Harris og Walz ankom Detroit, var The New York Times’ Hvite hus-korrespondent Katie Rogers. I en video Rogers postet på X ser vi at folkemengden står flere titalls meter unna flyet – og derfor ikke er synlig i refleksjonen på bildene.
Journalist i BBC Verify, Shayan Sardarizadeh, har også lagt ut et innlegg med flere eksempler på pressebilder og videoer delt i sosiale medier. Bildene og videoene viser valgmøtet og folkemengden fra flere forskjellige vinkler.
Ikke bevis for at bildet er falskt
Hany Farid er professor ved Universitetet i California, Berkeley og jobber blant annet med digital etterforskning, feilinformasjon og bildeanalyse. Lørdag la han ut en tekst på Linkedin om at han hadde analysert bildet fra valgkampmøtet i Detroit, og ikke funnet bevis på at bildet var laget med KI, eller at bildet var endret på. Farid opplyste at han hadde brukt to ulike modeller laget for å oppdage forskjellige mønstre knyttet til KI-genererte bilder.
Faktasjekkere i Snopes har også sett på bildet, og skriver at de ikke kan slå fast hvorvidt dette bildet beviselig er ekte eller falskt. Faktasjekkerne konkluderer med at bildet viser det samme som andre pressebilder på stedet, men at lyset på bildet er annerledes. Dette kan dermed tyde på at bildet har blitt forbedret i redigeringsprogram, enten manuelt, eller ved hjelp av KI-verktøy.
Snopes viser også til pressebilder fra nyhetsbyrået AP som er tatt med et liknende utsnitt og rundt samme tidspunkt der vi ser at lyset over publikum inne i hangaren er mye mørkere enn ved flyet.
Faktisk.no har sett flere andre pressebilder i tillegg til videoer på sosiale medier som er fotografert fra samme vinkel med forskjellige utsnitt.
Faktasjekknettstedet Lead Stories har også konkludert med at bildet av det politiske møtet ikke ble endret for å få folkemengden til å se større ut. De påpeker også at det var flere medier tilstede, blant annet ulike TV-kanaler. Lead Stories har i tillegg fått det originale bildet fra fotografen som jobber med kampanjen til Harris, og skriver at bildet av personene fremstår mer naturlig enn bildene med lavere oppløsning som deles i sosiale medier.