Faktisk.

Nei, MDG vil ikke erstatte funksjons­hem­medes privatbiler med busser

hovedbilde
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix.

Påstand

MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser.

Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo. Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo, 04.03.2019

Konklusjon

Det stemmer ikke at MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser. I programmet sitt skriver Oslo MDG at de vil teste ut elektriske shuttlebusser mellom parkeringshusene og de mest populære attraksjonene i sentrum. Dette skal gjøre det enklere for folk som er dårlige til beins å komme seg dit uten å bruke bil. Bussene skal være et tillegg til, og ikke en erstatning for, privatbiler. «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo» har laget sin egen tolkning av Oslo MDGs program uten å spørre noen i partiet om hva de mener.

Påstanden er helt feil.

Nettstedet som kaller seg «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo» publiserer ofte saker som er sterkt kritiske til Miljøpartiet De Grønne (MDG) og resten av byrådet i hovedstaden. De siste dagene har en artikkel med følgende tittel skapt stort engasjement på Facebook:

MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser
Skjermdump fra «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo».

I ingressen skriver redaktør Jarle Aabø at «Samferdselsbyråd Lan Marie Berg og resten av MDG ønsker å begrense bevegelseshemmedes frihet til å bruke privatbilen i Oslo sentrum». Bakgrunnen for påstanden er en passasje fra Oslo MDGs valgprogram for de neste fire årene:

For å muliggjøre at enda flere som er dårlige til beins eller har begrenset mobilitet kan reise til sentrum uten privatbil, vil vi teste ut elektriske shuttlebusser mellom parkeringshusene og de mest populære attraksjonene i sentrum.

Bare tre dager etter at artikkelen ble publisert, hadde den blitt delt over 2000 ganger og kommentert mer enn 10 300 ganger på Facebook.

Stygge kommentarer

I Facebook-gruppen «Ja til bilen» diskuteres artiklene til «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo» heftig. Kommentarfeltet under saken vi faktasjekker er nå stengt, men det ligger fortsatt nesten 300 kommentarer ute.

Selv om «Ja til bilen» ber sine følgere om å avstå fra «sjikanøse kommentarer og personangrep», er mange av kommentarene direkte hets av MDGs byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg. Onsdag ettermiddag lå følgende kommentarer om Berg fortsatt ute:

Hun minner mer og mer om Pol Pot. På alle mulige måter. Det samme selvtilfredse fliret og de samme ideene.

Er man hjernedød så er man hjernedød en skam for Oslo.

Lan M.N.Berg er selv funksjonshemmet, hodet virker ikke som det skal.

JÆVLA DRITT KJERRING. Beklager ordbruk, men klarte ikke holde igjen Nok en gang åpnet de munnen før de tenker i MDG

Enig med deg XX. Dama er hjernedød.

Er hun ikke gravid og må oppsøke lege/jordmor? Gjøres dette også på sykkel?. Håper ikke hun i tillegg får bekkenløsning og svangerskapsforgiftning for da blir d ubehagelig å tråkke seg til sykehus...

Lurer på jeg hva som hadde skjedd om fikk et Handikappet barn når hun skal føde om lidt. Ønsker selvfølgelig ikke det, men når barnet har en så hjernedød mor kan det vel bli noen arvestoffet over på barnet. Og far er jo likedan , så en får se når den tid kommer.

MY GOD !! For et NEK denne LAN-kjærringa er !

– Slettes som hovedregel

– Slike grove leserkommentarer sletter vi som hovedregel sekunder eller minutter etter at de blir postet, og vi tar selvfølgelig sterk avstand fra denslags. Ingen aktør på Facebook kan verne seg mot slike grove kommentarer, kun slette så fort som mulig. At Faktisk.no nå velger å republisere slettede kommentarer, innebærer at Faktisk.no også må ta fullt ansvar for innholdet i disse ytringene, skriver Aabø i en e-post.

Flere av kommentarene er imidlertid ikke slettet, og har ligget ute i over ett døgn når Aabø svarer Faktisk.no.

– På Facebook-gruppen «Ja til bilen» som er nyhetsavisens debattforum, har vi 15 medarbeidere som sletter og modererer kommentarfeltene. Vi har siden starten jobbet aktivt med å identifisere nettroll og vi har blokkert snart 80 personer fra våre spalter. Hver måned skrives eller likes det opp mot 200 000 ganger, noe som betyr at vi må legge ned store ressurser for å fange opp upassende innlegg og fjerne dem så raskt som mulig. 

– Trenger ikke ytterligere dokumentasjon

Faktisk.no har spurt Aabø om dokumentasjon for påstanden om at MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser. Han har svart på Facebook, hvor han også har lagt ut navn på og bilde av Faktisk.nos journalist.

– Vi trenger ingen ytterligere dokumentasjon enn MDGs valgløfter i eget partiprogram. Når bilister som har nedsatt funksjonsevne (ikke de med HC-kort) ikke lenger kan parkere i sentrum fordi alle parkeringsplassene er fjernet, og disse funksjonshemmede bilistene tilbys å parkere sine biler i parkeringshus utenfor den bilfrie byen, for så å ta kommunale busser til severdigheter i sentrum, da erstattes bil med buss. Det blir litt som å erstatte tog med buss, som NSB er så kjent for, skriver Aabø.

– Å bruke »erstatte» i en tittel, er helt i tråd med god presseskikk og en del av et redaktøransvar Faktisk.no ikke burde blande seg opp i. Dessuten blir det direkte feil å isolere en tittel helt fra resten av artikkelen.

MDG: Supplement, ikke erstatning

Det er i Oslo MDGs program for 2019–23 at Aabø mener å kunne lese at «MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser». Dette er en tolkning av følgende passasje i programmet:

Offentlige rom, digitale flater og kommunale tjenester skal utformes slik at så mange som mulig kan ta del i det, uavhengig av funksjonsevne. Vi vil sikre at krav til tilgjengelighet og universell utforming ivaretas i kommunens planer. Dette innebærer alt fra universelt utformede kommunale nettsider til rullestolvennlig veidekke og kollektivtrafikk som er enkel å komme av og på, enten man bruker barnevogn, rullestol eller stokk. For å muliggjøre at enda flere som er dårlige til beins eller har begrenset mobilitet, kan reise til sentrum uten privatbil, vil vi teste ut elektriske shuttlebusser mellom parkeringshusene og de mest populære attraksjonene i sentrum. Alle nye, kommunale bygg skal være universelt utformet.

Torkil Vederhus har ledet programkomiteen i Oslo MDG. Han avviser at partiet vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser, slik Aabø hevder.

– Nei, og det går også klart fram av programmet. Vi ønsker å gjøre det mulig for flere å velge bort bilen, men vil også tilrettelegge for dem som er avhengige av bil, sier Vederhus til Faktisk.no.

Eldre og andre som er dårlige til beins kan ta disse elektroniske bussene i Ljubljana. Foto: Petar Milošević / Wikimedia Commons.

– De elektriske bussene er ment som et supplement til bilen, ikke en erstatning. Ikke alle som er dårlige til beins eller har begrenset mobilitet, har bil eller kan kjøre bil til sentrum.

Ifølge Vederhus har Oslo MDG hentet inspirasjon til forslaget fra Ljubljana, som var europeisk miljøhovedstad i 2016. I den slovenske byen kjører det små elektroniske busser som kalles Kavalir. De kjører i områder som er stengt for vanlig biltrafikk, og er først og fremst et tilbud til eldre, handikappede og besøkende.

– Kan være et godt tilbud

Regionleder Magnhild Sørbotten i Norges Handikapforbund Oslo oppfatter ikke at MDG i programmet tar til orde for å erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser:

– Dette skal være et tillegg. Det er ikke snakk om å innføre dette i stedet for HC-plasser, altså som en erstatningsløsning, sier hun til Faktisk.no.

Sørbotten mener at forslaget ikke nødvendigvis vil utgjøre noen stor forskjell for dem som i dag har HC-kort, men at det kanskje kan komme andre til nytte.

– Det er mange med nedsatt gangevne som ikke har HC-kort fordi reglene er strenge. For dem kan det være vanskelig å bruke sentrum på grunn av få andre parkeringsplasser, og for en del kan elektrisk buss være et godt tilbud, sier hun.

– Når folk har gått fem på på denne «Ja til bilen»-saken, handler det nok om at det tidligere er tatt noen kjappe beslutninger som vi opplever at har stengt funksjonshemmede ute. Det har plutselig forsvunnet HC-plasser, eller skjedd omreguleringer, uten at det er blitt tatt hensyn til at også mennesker med nedsatt funksjonsevne skal kunne delta.

Gikk ut mot Ja til bilen

Sørbotten ble nylig intervjuet i en annen sak i «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo». Artikkelen har tittelen «Byråd Berg nekter plent å gi de funksjonshemmede HC-plassene de trenger» og i ingressen står det:

Skjermdump fra jatilbilenioslo.no.
Norges Handikapforbund er svært misfornøyd med hvordan samferdselsbyråden behandler Oslo-beboere som ikke kan bevege seg rundt i Oslo sentrum som alle oss andre. Forbundet mener 46 nye HC-parkeringersplasser må umiddelbart på plass, men Berg snur bare ryggen til.

Etter at artikkelen ble publisert, så Sørbotten seg nødt til å komme med en presisering på Facebook:

I et innlegg på jatilbilenioslo skriver Jarle Aabø at byråd Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne «snur ryggen til funksjonshemmede» hva angår behov for flere HC-plasser i Oslo. Det er en formulering som må stå for Aabøs egen regning. Vi har heller ikke gitt uttrykk for at «Norges Handikapforbund er svært misfornøyd med hvordan samferdselsbyråden behandler Oslo-beboere som ikke kan bevege seg rundt i Oslo sentrum som alle oss andre».

Flere HC-plasser i sentrum

HC-kort gjør det mulig å parkere på parkeringsplasser som er reservert for forflytningshemmede. Man kan også parkere på avgiftsbelagte offentlige parkeringsplasser uten å betale avgift, og utover tillatt makstid.

Sørbotten sier til Faktisk.no at problemet i Oslo sentrum ikke hovedsakelig skyldes antall HC-plasser, men at andre offentlige parkeringsplasser er borte:

– For å gjøre opp for færre andre offentlige parkeringsplasser, har vi sagt at vi i alle fall må ha en dobling av antall HC-plasser. Det betyr at man må opp i minst 174 plasser.

Våren 2017 var det 83 HC-plasser i Oslo sentrum, innenfor området som Bymiljøetaten kaller «Bilfritt byliv». Per nå er det cirka 114 HC-plasser innenfor planområdet, ifølge Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Etter planen skulle det vært cirka 130 plasser, men prosessen er noe forsinket fordi gatearealet ikke har vært tilgjengelig på grunn av arbeider i gater og på bygninger. Vi regner med at mye skal være ferdig mot slutten av mars, og at vi da får iverksatt den resterende skiltingen, skriver presseansvarlig Monica T. Olsen i en e-post til Faktisk.no.

Oppsummering

  • Det stemmer ikke at MDG vil erstatte funksjonshemmedes privatbiler med busser, slik «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo» påstår.
  • Oslo MDG foreslår å teste ut elektriske shuttlebusser mellom parkeringshusene og de mest populære attraksjonene i sentrum slik at folk som er dårlige til beins kan komme seg dit uten å bruke bil.
  • Bussene skal komme i tillegg til, og ikke som en erstatning for, privatbiler.
  • Handikapforbundet tror ikke forslaget vil utgjøre noen forskjell for dem som har HC-kort, men at det kan være til nytte for dem som sliter med å gå, men som ikke har HC-kort.
  • Antall HC-plasser i Oslo sentrum har økt fra 83 våren 2017 til cirka 114 plasser nå. Etter planen skulle det vært cirka 130 plasser.

Tilsvar

– At Faktisk.no bruker sin verdifulle tid på å granske en av våre avistitler, er nesten rørende å være vitne til, skriver redaktør i «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo», Jarle Aabø, i en e-post til Faktisk.no.

Vipps oss

Ønsker du mer fakta i hverdagen?

Tips oss

Vet du om noe vi bør faktasjekke?