Faktasjekk
Vedum har rett, men sammenligner med budsjett som ikke ble vedtatt
Denne artikkelen ble publisert for over 1 år siden og kan inneholde utdatert informasjon.
Høye priser både på strøm og bensin har preget den økonomiske diskusjonen i Norge det siste halvåret.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er blitt pepret med spørsmål om bensin den siste tiden, slik VG skriver i denne artikkelen.
– Vi har lavere avgiftsnivå for strøm og drivstoff enn det siste statsbudsjettet til Solberg-regjeringen, som Frp støttet, sier Vedum til avisen.
Dette fikk Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen til å reagere. I et Facebook-innlegg anklager han Vedum for å bløffe. Solvik-Olsen skriver:
SP-Vedum hevder i VG at drivstoffavgiftene nå er lavere enn under forrige regjering. Det er faktisk feil.
Solvik-Olsen viser til at avgiftsnivået på bensin er høyere i dag enn det var for ett år siden, da den borgerlige regjeringen styrte.
Forskjellige budsjetter
Faktisk.no har spurt finansminister Vedum om dokumentasjon for påstanden. Han tok utgangspunkt i det siste budsjettet som regjeringen Solberg la frem, etter at de hadde tapt Stortingsvalget i 2021. Det skriver senior kommunikasjonsrådgiver Helene Megaard i Finansdepartementet til Faktisk.no.
Det er altså ikke det siste budsjettet som regjeringen Solberg fikk vedtatt i Stortinget som danner grunnlag for sammenligningen. Vedum sammenligner med det siste budsjettet som ble fremlagt av Solberg-regjeringen.
Den nye rødgrønne regjeringen la frem et nytt statsbudsjett (såkalt tilleggsnummer) med det de rakk å få inn av endringer, 8. november.
Det er spesielle omstendigheter rundt det siste budsjettet en utgående regjering legger frem. Regjeringen vet at den ikke trenger å forhandle om flertall for budsjettet i Stortinget, og kan i større grad bruke det til å markere egen politikk.
Solberg-regjeringen var heller ikke en flertallsregjering i 2021. Derfor ville uansett ikke budsjettet blitt vedtatt uten endringer, som følge av forhandlinger med det daværende støttepartiet Frp.
Frp har i tidligere forhandlinger vektlagt å få ned ulike typer avgifter. Drivstoffavgifter har tidligere bidratt til å skape konflikter mellom dem og Venstre.
Foreslo endringer
I statsbudsjettet for 2022 foreslo Solberg-regjeringen å øke enkelte avgifter på drivstoff. Den største endringen var forslaget om å øke CO₂-avgiften fra 1,37 øre per liter til 1,78 øre per liter bensin. Denne økningen finnes også i Støre-regjeringens vedtatte budsjett:
Forskjellen på de to budsjettene er at Støre-regjeringen reduserer enkelte andre veibruksavgifter noe. Dermed blir det samlede avgiftsnivået på drivstoff marginalt høyere med Solberg-regjeringens siste foreslåtte statsbudsjett enn med dagens avgiftsnivå.
Sammenligner vi avgiftsnivået på bensin, er dagens avgiftsnivå fortsatt høyere enn for Solberg-regjeringens siste vedtatte statsbudsjett, som er budsjettet for 2021.
Redusert el-avgift
I Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022, ble det lagt inn et kutt i el-avgiften på 1,5 øre per kilowattime (kWh) til 15,41 øre. Dette kuttet ligger også i Støre-regjeringens statsbudsjett.
Men i tillegg til dette har Støre-regjeringen også redusert el-avgiften til 8,91 øre per kWh i månedene januar til mars. Dermed er det riktig at avgiftsnivået på strøm er lavere i dag enn det var med Solberg-regjeringens siste forslag til statsbudsjett.
Finansminister Vedum har altså sine ord i behold hvis man sammenligner Solberg-regjeringens siste foreslåtte statsbudsjett med dagens avgiftsnivå.
Hvis man tolker påstanden som en sammenligning med det siste vedtatte budsjettet til Solberg-regjeringen, slik Ketil Solvik-Olsen ser ut til å gjøre, er påstanden riktig for strøm, men feil for drivstoff.
Endringslogg
-
Endret fra kroner til øre i følgende setning:«I Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022, ble det lagt inn et kutt i el-avgiften på 1,5 kroner per kilowattime (kWh) til 15,41 øre.»