Faktasjekk

Vi vet ikke om stadig flere bytter inn Teslaen i en ladbar hybrid eller dieselbil

hovedbilde
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Publisert Sist oppdatert

Lukk

Bygg inn artikkelen

Kopier og lim inn HTML-koden nedenfor på siden der du vil bygge inn denne artikkelen.

Tilpass innebygd innhold







Denne artikkelen ble publisert for over 1 år siden og kan inneholde utdatert informasjon.

Påstand

Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil.

Frode Hebnes, Bilia. Dagens Næringsliv, 12.02.2019

Konklusjon

Det er ikke dekning for å si at stadig flere bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil. På forespørsel fra Faktisk.no kan Bilia bare vise til to tilfeller i januar 2019 der bilkjeden har tatt Tesla i innbytte, og kunden har kjøpt en ladbar hybrid- eller dieselbil. I hele 2018 tok Bilia to Teslaer i innbytte, men det er ikke oppgitt hvilken type bil kunden byttet til.Ved inngangen til 2019 var det 30 000 Teslaer på norske veier. I perioden 2018 til 19. februar 2019 ble det ifølge Vegdirektoratet registrert 3906 eierskifter på brukte Teslaer. De aller fleste som solgte Tesla, registrerte en annen personbil i etterkant. Over 60 prosent av disse bilene var elbiler, og 1484 av dem var andre Teslaer.20 prosent var dieselbiler, mens bare 3,5 prosent var ladbare hybrider.Tallene er usikre, og vi kan ikke si noe om årsaken til at Teslaene selges.

Påstanden er ikke sikker.

12. februar kunne Dagens Næringsliv (DN) viderebringe en oppsiktsvekkende nyhet. Frode Hebnes, som er administrerende direktør i bilforhandlerkjeden Bilia, fortalte til avisen at «stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil». Dette knyttet han til «de negative effektene han mener elbil-boomen i Norge har».

Tittelen på saken var «Bilia-sjef Frode Hebnes: – Vi står i en el-tsunami».

Skjermdump: Dagens Næringsliv på Facebook

To dager senere fulgte TV2.no opp med en artikkel med tittelen «- Stadig flere bytter inn elbilen i dieselbil». Artikkelen ble via Broom.no også publisert av flere lokalaviser, og sakene ble delt og kommentert i høyt tempo på sosiale medier.

Flere lesere kontaktet Faktisk.no og ba oss om å se på saken. Kan det stemme at stadig flere bytter inn elbilen i en fossilbil?

Nybilstatistikken viser nemlig at nordmenn er, om ikke et elbil-elskende, så i hvert fall et elbil-kjøpende folk: Omtrent hver tredje solgte nye bil i 2018 var en elbil. I tillegg sto nesten 40 000 nordmenn på venteliste for å kjøpe elbil i desember i fjor.

Ingen tall i saken

I DN viser Hebnes i Bilia til at de «opplever et klart økende antall Tesla som innbyttebiler, og at dette er kunder som nå i 2019 kjøper nye både diesel og plugin-hybrider hos oss.»

Skjermdump: TV 2 på Facebook

Verken Hebnes eller avisen kommer med noen konkrete tall på hvor mange kunder dette gjelder. Heller ikke TV 2 gir noen opplysninger om dette i saken sin, selv om tittelen her plutselig gjelder elbil-eiere generelt, og ikke Tesla-eiere spesielt. TV 2 har for øvrig også fjernet ordet plugin-hybrid, slik at saken nå tilsynelatende bare gjelder bytte til dieselbiler.

Faktisk.no kontakter Frode Hebnes og ber ham utdype. Siden Hebnes snakker om et «klart økende antall», ber vi om tall på hvor mange Teslaer Bilia har tatt i innbytte både i 2018 og 2019. Vi ber også om å få vite hvor mange av disse Tesla-eierne som har kjøpt dieselbil eller plugin-hybrid etter å ha byttet inn Teslaen.

Viser til «uhøytidelig meningsmåling»

Hebnes svarer først at hovedpoenget hans «var å få frem de store, og dessverre sterkt økende, utfordringene som er tilknyttet infrastruktur og tilgang på hurtigladere for elbiler.»

Når det kommer til konkrete tall viser han i første omgang til en «uhøytidelig meningsmåling» på Facebook-siden Teslanytt. Her har medlemmer i gruppen svart enten ja eller nei på spørsmålet «Har du eller noen du kjenner byttet fra Tesla til fossibil eller hybridbil?».

Skjerdump: Teslanytt på Facebook

DN omtalte undersøkelsen slik i en oppfølgingssak:

I en uhøytidelig meningsmåling på Facebook-siden til Teslanytt onsdag hadde 550 personer svart etter omkring syv timer.Nesten 20 prosent, rundt 100 personer, sier at de selv har, eller kjenner noen som har byttet fra Tesla til fossilbil eller hybridbil.

Meningsmålingen ble imidlertid opprettet etter at den første DN-saken ble publisert, altså etter Hebnes' utspill.

I oppfølgingssaken har DN også snakket med en Tesla-eier som har byttet Teslaen inn i en ladbar hybridbil.

Den tidligere Tesla-eieren oppgir at han var svært fornøyd med kjørbarheten, men at «mangel på tillit til Teslas organisasjon» var grunnen til bilbyttet. I tillegg oppgir den tidligere Tesla-eieren flere årsaken til bilbyttet overfor DN. Mangel på ladestasjoner er ikke en av dem:

– Hadde det vært et verdig alternativ tilgjengelig til Tesla for 12 måneder siden hadde vi fortsatt kjørt elbil. Med verdig tenker jeg i første rekke firehjulstrekk, skikkelig lys, rekkevidde og komfort, skriver eieren til DN.

– En håndfull Teslaer er byttet inn

I motsetning til i den første saken har DN i den andre saken kontaktet flere bilforhandlere for å høre om de kjenner seg igjen i Hebnes' og Bilias erfaring. Leasingselskapene Autolease og Leaseplan er spurt, men ingen av dem har inntrykk av at elbilene byttes inn i såkalte fossilbiler. Begge presiserer imidlertid at det er for tidlig å konkludere, siden de så trendskiftet mot elbiler først i 2018.

Også nettstedet Side3 plukker opp saken, og i likhet med Faktisk.no spør også Side3's journalist om Hebnes kan fortelle hvor mange Tesla-eiere det er som bytter inn bilen sin til en hybrid- eller fossilbil hos Bilia.

Hebnes svarer nå slik til Side3:

– I januar i år snakker vi om en håndfull. Det som er nytt, er at i fjor var ikke dette et tema i det hele tatt.

– To Teslaer er byttet inn

Faktisk.no ber igjen Frode Hebnes i Bilia utdype dette tallet, og får endelig svar.

Bilia har nå talt opp hvor mange Teslaer de har tatt i innbytte, der kunden har kjøpt ny plugin hybrid- eller dieselbil i januar 2019:

Antallet er to Teslaer, fordelt på Bilias 15 utsalgssteder. I det ene tilfellet har en kunde kjøpt en dieseldrevet BMW, og byttet inn sin Tesla Model S hos Bilia. I det andre tilfellet har Bilia solgt en plugin hybrid BMW, og tatt en Tesla Model X i innbytte.

I tillegg viser Hebnes til at det er bestilt en Volvo plug-in hybrid til en kunde som har fått et forpliktende innbyttetilbud på en Tesla Model S. Bilia har også solgt en Volvo Plugin Hybrid til en Tesla-eier som ifølge Hebnes valgte å selge sin Tesla Model S privat.

Hebnes nevner også ti kundehenvendelser fra Tesla-eiere med ønske om innbytte av en Tesla mot en diesel- eller plugin hybridbil fra Volvo eller BMW. Disse henvendelsene har imidlertid ikke resultert i noe salg eller innbytte ennå.

Selger ikke Tesla

Frode Hebnes mener det ikke er så rart at de ikke får så mange Teslaer i innbytte hos Bilia. De selger ikke nye Teslaer, og videreformidler derfor de brukte Teslaene til andre bilselgere:

– Dette resulterer nok dessverre i at de innbytteprisene vi tilbyr oppleves til å være i underkant av forventningene til Tesla-eierne, og at de således velger å omsette sin brukte Tesla gjennom andre kanaler, skriver Hebnes til Faktisk.no.

Hebnes kan altså ikke vise til så veldig mange eksempler på at bilkunder vil bytte inn Teslaen sin i plugin hybrid- eller dieselbil. Men har det likevel vært en økning, slik Hebnes hevner når han sier at «stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil»?

Mangler oversikt over 2018

For å finne ut dette må vi sammenligne med tallene for 2018. Frode Hebnes skriver følgende:

På samme tid av året i 2018 er vi i Bilia Personbil AS ikke kjent med at vi solgte noen biler til kunder som tidligere hadde en Tesla, og totalt for helåret 2018 kjøpte vi kun inn 2 stk Tesla som innbyttebiler. Vi har kun klart å identifisere 6 stk dokumenterbare kundehenvendelser fra Tesla-eiere under 2018. Det er imidlertid usikkerhet tilknyttet dette antallet da det er krevende å få oversikt over for helåret 2018.

Hebnes forteller at Bilia også har kontaktet Finn.no for å få oversikt over alle kundehenvendelsene som har blitt sendt til Bilias ansatte og forhandlere fra nettstedet, siden veldig mange henvendelser kommer via Finn.no. Dette har ikke Finn.no kunne hjelpe til med, ifølge Hebnes.

Ifølge Bilia tok de altså inn to Teslaer i innbytte i 2018. Det er det samme tallet som hittil i 2019. Bilia sier imidlertid ikke noe om hvilken biltype disse Tesla-eierne kjøpte. Utover dette har Bilia begrenset oversikt for 2018.

30 000 Teslaer i Norge

At Bilia har registrert to innbytter av Teslaer i 2018 og to hittil i 2019, fordelt på sine 15 utsalgssteder, kan ikke sies å være bevis for at «stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil».

Ved inngangen til 2018 var det registrert 141 951 elbiler i Norge. Av disse var 21 784 Teslaer.

Ved inngangen til 2019 var elbil-tallet økt til over 200 000 registrerte elbiler, noe som ga en økning i elbilbestanden på 41 prosent fra året før.

Av disse var 18 982 en Tesla Model S, og 11 124 var en Tesla Model X. Til sammen kjørte det altså over 30 000 Teslaer rundt på norske veier ved årsskiftet, en økning på 38 prosent fra året før.

3906 eierskifter på brukte Teslaer

For å finne ut om Bilias utspill er noe mer enn anekdoter og tilfeldighet tar vi kontakt med Vegdirektoratet, som har oversikt over alle kjøp og salg av biler i Motorvognregisteret. Vi ber dem hente ut tall på antall Tesla-eiere som selger Teslaen, og i samme tidsrom kjøper en ny plug-in hybrid- eller dieselbil.

Vegdirektoratet sender oss en oversikt som de ber oss behandle med forsiktighet, fordi de knytter stor usikkerhet til tallene i den.

Her er noe av det vi kan lese av tallene fra Motorvognregisteret:

  • Det ble i 2018 og så langt i 2019 utført 3906 eierskifter på brukte Teslaer.
  • De som solgte Tesla i perioden fikk utført 3402 registreringer av en annen personbil i etterkant av Tesla-salget.
  • De fleste av dem, 2104 stykker eller 62 prosent, var registreringer på en ny elbil.
  • Av disse igjen var de fleste, 1484 stykker, registrering av en annen Tesla.
  • 677 registreringer, eller 20 prosent, var registrering av en dieselbil.
  • 477 registreringer, eller 14 prosent, var registrering av en bensinbil.
  • 118 registreringer, eller 3,5 prosent, var registrering av en plugin hybrid.

Bilia-sjefen snakker om utviklingen fra 2018 til 2019, men Faktisk.no ber likevel Vegvesenet om å sende oss tall for 2017 i tillegg. Når vi får disse ettersendt etter publisering, går det frem at det ble foretatt salg av 2848 brukte Teslaer i 2017.

Av disse var det 2204 som registrerte nye biler. Ved inngangen til 2017 var det imidlertid bare 13 360 Teslaer på norske veier. Dette er mindre enn halvparten av Teslaene på veien ved inngangen til 2019.

Dette sier 2017-tallene om registreringer gjort av dem som solgte en Tesla:

  • De fleste, 1527 stykker eller 69 prosent, var registreringer på en ny elbil.
  • Av disse igjen var de fleste, 1284 stykker, registrering av en annen Tesla.
  • 310 registreringer, eller 14 prosent, var registrering av en dieselbil.
  • 264 registreringer, eller 12 prosent, var registrering av en bensinbil.
  • 83 registreringer, eller 4 prosent, var registrering av en plugin hybrid.

Tallene kan altså tyde på at tidligere Tesla-eiere i noe større grad kjøpte dieselbil i 2018 enn i 2017. Vegdirektoratet understreker imidlertid at tallene er «høyst usikre».

Slik er hele fordelingen etter drivstofftype:

Ting vi ikke vet

Disse tallene viser bare hvor mange Teslaer som er solgt brukt, og hvor mange registreringer som er gjort i ettertid, av samme person som solgte Teslaen. Hvis personen har kjøpt ny bil før Tesla-salget er ikke dette med i materialet.

Tallene viser registreringer, og en person kan ha registrert flere biler i perioden, for eksempel en ny elbil og en ny dieselbil. I 2018 oppga 63 prosent av spurte elbil-eiere at de også har en såkalt fossilbil i husholdningen.

Vi vet ikke hvorfor Teslaen selges. Teslaen byttes ikke nødvendigvis ut fordi eieren ikke lenger ønsker å ha elbil. Tallene viser tvert imot at de fleste kjøper en annen elbil, for eksempel en annen Tesla.

Selgeren kan også ha solgt en fossilbil i perioden, eller en annen elbil enn Tesla. Tallene viser kun registreringer gjort i etterkant av et Tesla-salg.

Tallene er ifølge Vegdirektoratet «høyst usikre», og vi kan ikke dra en sikker slutning ved å sammenligne med året før.

Oppsummert

  • Bilias sjef Frode Hebnes hevdet i DN at stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil.
  • Hebnes kan kun oppgi to konkrete tilfeller der en kunde hos Bilia har byttet inn Teslaen sin i en diesel- eller ladbar hybridbil så langt i 2019. Dette er fordelt på Bilias 15 utsalgssteder. Hebnes har ikke gode tall for 2018, men kan oppgi to tilfeller der en Tesla ble tatt i innbytte dette året.
  • Andre forhandlere DN har snakket med har ikke sett utviklingen Hebnes beskriver hos seg.
  • Vegdirektoratet har hentet ut tall fra Motorvognregisteret for Faktisk.no. Her går det frem at det ble foretatt 3906 eierskifter på brukte Teslaer i 2018 og frem til 19. februar 2019.
  • Av disse Tesla-selgerne er det 3402 som har registrert personbil i etterkant. Hele 62 prosent registrerte en annen elbil, hvorav 1484 av dem var Teslaer, mens 20 prosent registrerte en dieselbil. 3,5 prosent registrerte en ladbar hybrid.
  • Hebnes snakker om utviklingen fra 2018 til 2019. Faktisk.no har likevel bedt Vegvesenet om tall for 2017, og fått disse ettersendt. Her går det blant annet frem at 14 prosent av Tesla-selgerne registrerte dieselbil i ettertid, mot 20 prosent i 2018 og 2019. Tallene er imidlertid for usikre til at vi kan konkludere med noe annet enn «faktisk ikke sikkert».
  • Hebnes har ikke dekning for å si at stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en plugin-hybrid- eller dieselbil, basert på egne opplysninger og tall fra Vegdirektoratet.

Tilsvar

Frode Hebnes i Bilia skriver følgende til Faktisk.no:

Vi tar Faktisk.no sine vurderinger til etterretning. Sitatet er hentet ut fra en mer omfattende artikkel i Dagens Næringsliv som adresserer flere utfordringer tilknyttet den globalt sett unike hastigheten vi i Norge opplever av det ønskede grønne teknologiskiftet i retning av primært elbiler. Dette i lys av etablerte incentiver, opp mot dagens rammebetingelser tilknyttet ladeinfrastruktur og den globale bilindustri sin evne til å dekke behovet for elbiler i Norge nå og fremover.At det er en ubalanse mellom tilgjengelig infrastuktur tilknyttet hurtigladekapasitet og eksisterende elbilbestand vurderes til å være en velkjent problemstilling. Hvis tilsiget av nye elbiler fortsetter å øke så kraftig som det har gjort senere år, uten at hurtigladekapasiteten utvides tilsvarende, så vil dette bli en eskalerende problemstilling som suksessivt vil føre til reaksjoner i markedet. Det er en slik markedsreaksjon, som vi opplever i større grad i år enn tidligere, som vi ønsker å belyse gjennom sitatet om at flere Tesla-eiere nå vurderer å bytte sin elbil til en Diesel eller Plugin Hybrid. Det stod å lese i Dagens Næringsliv påfølgende dag, torsdag 14. februar, at nesten 20% av over 500 respondenter inne på den lukkede Facebook-gruppen «Teslanytt» i en uformell undersøkelse samme uke svarte at de enten selv hadde, eller kjente noen som hadde, byttet ut sin Tesla elbil med en Diesel eller PlugIn Hybrid. Dette underbygger denne kanskje noe overraskende og uheldige situasjonen, når målsettingen i Nasjonal Transportplan er at alle nye personbiler som selges i år 2025 skal være nullutslippsbiler. Vi håper utbygging av infrastruktur tilknyttet hurtigladekapasitet nå virkelig settes på dagsorden slik at bruksopplevelsen tilknyttet elbiler blir tilfredsstillende også som husstandens hovedbil, og at man dermed på en helhetlig og forsvarlig måte kan innfri nevnte målsettingen i Nasjonal Transportplan.

Endringslogg
  • Følgende endringer er gjort etter å ha fått ettersendt tall for 2017 av Vegdirektoratet etter publisering:Lagt til:Bilia-sjefen snakker om utviklingen fra 2018 til 2019, men Faktisk.no ber likevel Vegvesenet om å sende oss tall for 2017 i tillegg. Når vi får disse ettersendt etter publisering, går det frem at det ble foretatt salg av 2848 brukte Teslaer i 2017. Av disse var det 2204 som registrerte nye biler. Ved inngangen til 2017 var det imidlertid bare 13 360 Teslaer på norske veier. Dette er mindre enn halvparten av Teslaene på veien ved inngangen til 2019.Dette sier 2017-tallene om registreringer gjort av dem som solgte en Tesla:De fleste, 1527 stykker eller 69 prosent, var registreringer på en ny elbil.Av disse igjen var de fleste, 1284 stykker, registrering av en annen Tesla.310 registreringer, eller 14 prosent, var registrering av en dieselbil.264 registreringer, eller 12 prosent, var registrering av en bensinbil.83 registreringer, eller 4 prosent, var registrering av en plugin hybrid.Tallene kan altså tyde på at tidligere Tesla-eiere i noe større grad kjøpte dieselbil i 2018 enn i 2017. Vegdirektoratet understreker imidlertid at tallene er «høyst usikre». Tallene er ifølge Vegdirektoratet «høyst usikre», og vi kan ikke dra en sikker slutning ved å sammenligne med året før. Hebnes snakker om utviklingen fra 2018 til 2019. Faktisk.no har likevel bedt Vegvesenet om tall for 2017, og fått disse ettersendt. Her går det blant annet frem at 14 prosent av Tesla-selgerne registrerte dieselbil i ettertid, mot 20 prosent i 2018 og 2019. Tallene er imidlertid for usikre til at vi kan konkludere med noe annet enn «faktisk ikke sikkert». Fjernet:Vi har heller ikke eldre tall, og kan ikke si noe om hvordan utviklingen har vært. Tallene gir oss bare et bilde av 2018 og 2019, og ikke for år tilbake i tid. Vi vet altså ikke om det er flere som bytter Teslaen i annen bil nå enn tidligere. Det er grunn til å tro at det absolutte tallet for tidligere år har vært lavere, men dette er fordi elbil-andelen har steget. Siden tallene ikke strekker seg bakover i tid, vet vi ikke om det er flere som bytter Teslaen i annen bil nå enn tidligere.

Se alle artikkelendringer på Faktisk.no

Lukk

Bygg inn artikkelen

Kopier og lim inn HTML-koden nedenfor på siden der du vil bygge inn denne artikkelen.

Tilpass innebygd innhold