Slik har Georgescu brukt TikTok i valgkampen
Calin Georgescu og hans seier i første omgang av det rumenske presidentvalget vekker stor oppsikt internasjonalt. Aktivitet på TikTok kan forklare den plutselige suksessen.
Den prorussiske kandidaten Calin Georgescu har tatt en overraskende ledelse i det rumenske presidentvalget, og skal møte sentrum/høyreside-kandidat Elena Lasconi i neste runde 8. desember.
Georgescu stiller til valg som uavhengig, og er en svært uttalt Putin-tilhenger. I 2020 kalte han Putin en av verdens «få sanne ledere». Han sa også at Putin er en mann som elsker landet sitt.
Georgescu har uttalt seg kritisk om både EU og NATO, noe som vekker sterke reaksjoner i Romania, et land som deler grense med Ukraina.
Flere medier peker nå på TikTok som hovedårsaken til den plutselige suksessen. Ifølge BBC har Georgescu, som ikke tilhører noe parti, utelukkende brukt sosiale medier som valgkampstrategi.
Det nåværende resultatet står nemlig ikke i stil med meningsmålingene i forkant av valget. Der lå Georgescu an til å få langt under ti prosent, ifølge Reuters.
I denne runden stilte han mot 12 andre kandidater, og 8. desember blir det altså avgjort hvem som blir Romanias neste president.
Men hvilken rolle har TikTok spilt i Georgescus valgkamp?
Visningstallene har skutt i været
Med et raskt overblikk på kandidatens TikTok-profil, ser man fort at visningstallene er svært høye. De mest populære videoene er sett mellom to og fem millioner ganger.
I de fleste av de nyere videoene ser vi Georgescu snakke til kamera, eller sittende i en intervju-situasjon. Noen av videoene har mer klassisk propaganda-preg, for eksempel en video der vi får se kandidaten utføre ulike idretter. Dette mens han snakker om viktigheten av sport i Romania.
Få Faktisk.no rett i innboksen. Klikk her for å melde deg på vårt ukentlige nyhetsbrev.
I andre videoer handler det om frihet generelt og ytringsfrihet spesielt, men også Romanias økonomiske utfordringer og handel er tema.
Når Faktisk.no ser på kontoen tilbake i tid, er det tydelig at antall visninger og interaksjoner skjøt fart rundt oktober i år. Det er store kontraster til hvor mye engasjement videoene skaper fra oktober til nå, versus i sommer. I juli finner vi for eksempel en video med kun 500 visninger, mens fra slutten av oktober og frem til nå har ikke noen av videoene under 100 000 visninger. De fleste har flere millioner.
Viser tegn til organisert promoteringskampanje
Rumenske Expert Forum, som selv kaller seg en tenketank bygget opp av eksperter innen politikk og samfunn, har publisert en rapport kalt:
«From Underdog to Contender: The Rise of Călin Georgescu in the Polls».
I rapporten kommer det blant annet fram hvordan Georgescus visningstall økte med 52 millioner på bare to måneder. Rapporten mener flere funn tyder på at TikTok-satsingen er en organisert og koordinert promoteringskampanje. Blant annet peker de på den plutselige veksten i følgerskare.
Rapporten viser dog ikke til konkrete bevis for noen organisert kampanje, annet enn aspekter ved kontoen de har bemerket seg. Vi kan derfor ikke si for sikkert at dette stemmer.