Slik avslører du nettbutikker som vil lure deg
Det kommer stadig nye nettsteder som tilbyr utstyr og medisiner mot koronaviruset. En nettbutikk som solgte «høyteknologiske masker», forsvant raskt etter at Faktisk.no tok kontakt.
Nå er det mange som forsøker å utnytte konronaviruset til å gjøre raske penger på din bekostning. Et slikt nettsted, som Faktisk.no ble oppmerksom på mandag, forsvant brått da vi begynte å stille spørsmål.
For å unngå å bli utnyttet, bør du også stille noen spørsmål før du kjøper noe på nett. I denne artikkelen forklarer vi hvordan du kan unngå å bli lurt.
Reklamerte på Facebook
Nettstedet norskemasker.com dukket opp i Facebook-strømmen til mange mandag 9. mars. Det skjedde gjennom et sponset innlegg som var en annonse for en «høyteknologisk maske». Masken skulle beskytte mot spredningen av koronavirus i Norge.
Nettsiden fremsto som en norsk nettbutikk som selger ansiktsmasker og smittevernutstyr til norske privatkunder.
At et innlegg er sponset på Facebook, kan være et tegn på at man bør være på vakt. Dette kan være en billig måte å nå mange potensielle kunder på.
Oppgir ingen selskapsinformasjon
Norskemasker.com oppgir ingen informasjon om hvem som står bak nettstedet. Du finner ingen postadresse, telefonnumre eller navn på personer som har med selskapet å gjøre.
Søker man i enhetsregisteret (selskapsregisteret) hos Brønnøysundregistrene, får man ingen treff på dette selskapet. Sjansen er derfor stor for at det ikke finnes et lovlig selskap, og at de derfor heller ikke følger moms- og avgiftsreglene.
Se alltid etter selskapsinformasjon når du handler på nett. Både angrerettloven og ehandelsloven pålegger dem som driver netthandel å opplyse om identitet. Dette skal skje gjennom å oppgi foretaksnavn, organisasjonsnummer, geografisk adresse, e-postadresse, telefonnummer og lignende.
Finner du ikke dette i en nettbutikk, er det all grunn til å styre unna.
Nettopp opprettet
Ved å søke opp domenenavnet norskemasker.com på Whois.com, ser man at domenet ble kjøpt og registrert så sent som søndag 8. mars 2020.
Samme dag ble det opprettet kontoer på Facebook og Instagram. Heller ikke disse gir noen opplysninger om hvem som står bak siden eller selskapet. De har heller ingen innlegg, og er derfor trolig bare opprettet for å kunne spre annonseposter.
Nettsteder og kontoer i sosiale medier som nettopp er opprettet, kan være et tegn på at noen ønsker å lure deg.
Tvilsomme kundeanmeldelser
Da Faktisk.no ble oppmerksom på nettsiden mandag 16. mars, var det allerede flere positive anmeldelser fra kunder der. Det til tross for at nettstedet selv skriver at leveringstiden er på 10–30 dager.
Anmeldelsene er signert «Fredrik Henriksen», «Andrej Colic», «Katrine Vedal» og «Bjørn Vidar». Sistnevnte skriver at han er fra Trofors i Nordland.
Hvis vi bruker Google, Facebook og for eksempel 1881 Opplysningen, finner vi ingen i Norge som heter Andrej Colic eller Katrine Vedal. Vi finner heller ingen Bjørn Vidar i Trofors.
Vi finner imidlertid to Bjørn Vidar'er registrert i nærheten av Trofors, henholdsvis i Mosjøen og i Brønnøysund.
Den ene befinner seg for øyeblikket i Nordsjøen og har ikke handlet ansiktsmasker på internett. Den andre ler når Faktisk.no ringer:
– Jeg har aldri hørt om nettstedet. Dette må være sprøyt, ja, sier Bjørn Vidar.
Vær obs på anmeldelser fra kunder! Sjekk om personene finnes på ordentlig ved å google navnene deres.
Oversatt fra engelsk
Det er flere andre elementer på nettstedet som gir grunn til å styre unna en handel.
Nederst på nettsiden er det lenker til en «Personvernerklæring», «Retningslinjer for angrerett», «Retningslinjer for frakt» og «Vilkår for bruk». Dette ligner det andre nettsteder og nettbutikker pleier å ha.
Ser man nærmere på «Vilkår for bruk», inneholder denne 19 punkter hvor teksten bærer preg av å være oversatt fra engelsk til norsk. Et google-søk på enkelte av punktene, viser at svært like versjoner går igjen på ulike nettbutikker, blant disse den Hong Kong-baserte mobildeksel-butikken Kulör cases.
Her finner vi de samme 19 punktene – nesten like dårlig oversatt. Det tyder på at «vilkårene for bruk» stammer fra samme engelske tekst.
Denne engelske versjonen finner vi ved å gå på Kulör cases engelske salgsvilkår. Ved å kjøre disse gjennom Googles oversettelsesprogram, får vi en tekst som er nesten identisk med vilkårene som norskemasker.com opererer med. Det er derfor nærliggende å tro at denne engelske teksten er originalen.
Trolig kopiert
Personvernerklæringen på nettstedet mangler åpenbare lenker og pliktig informasjon om blant andre tredjepartsleverandører. Den bærer også preg av å være dårlig oversatt og har skrivefeil.
Et google-søk på teksten der det er påfallende skrivefeil, gir et helt identisk treff på en russisk/serbisk mobilblogg. Det indikerer at hele eller deler av personvernerklæringen kan være kopiert fra denne.
Hvis viktig forbrukerinformasjon er kopiert fra et annet nettsted og/eller dårlig oversatt fra et annet språk, bør man være på vakt.
Forskjellige masker
Hovedproduktet på nettsidene og i Facebook-annonseringen til Norske Masker er en såkalt «Anti-coronavirus maske» på tilbud til 299 kroner. Det står ingenting om merke eller hvem som er produsent av masken.
Selve masken er illustrert med et bilde og en video. Gjør man et omvendt bildesøk på bildet, finner man mange versjoner av det samme bildet, men med én vesentlig forskjell: De fleste andre bildene viser merkenavnet «Xintown».
Ved å søke på dette merkenavnet, kommer vi til den kinesiske merkevareprodusenten Xintown Cycling, som lager treningstøy, ansiktsmasker og annet spesialutstyr for syklister.
Her finner vi igjen masken, som heter «XINTOWN Pollution Protection Mask».
Når vi spiller av instruksjonsvideoen på norskemasker.com, oppdager vi imidlertid at den viser en annen maske. De er så like at de er lett å forveksle, men ser man nøye etter, har masken på videoen et annet feste. Det er også et annet mønster på luftehullene. 12 sekunder ut i videoen ser man plutselig produsentnavnet «West Biking».
West Biking er en annen kinesisk produsent som er spesialisert på sykler og sykkelutstyr. På hjemmesiden finner man den samme masken som i videoen – og den samme videoen, men med annen musikk. Også andre bildeelementer hos norskemasker.com ser ut til å være hentet fra denne siden.
Stjålet fra VG
I markedsføringen listes det også opp en rekke fakta om koronautbruddet. Her brukes både illustrasjoner og kart.
Mange vil nok gjenkjenne kartgrafikken fra VG, som var svært tidlig ute med en spesialside for å følge spredningen i Norge fortløpende.
Å bruke innhold, bilder og grafikk på denne måten, uten å gjøre avtaler på forhånd eller oppgi kilde, er et klart brudd på opphavsretten. Det er også svært sjeldent at nyhetsmedier tillater at deres innhold benyttes i denne type markedsføring.
Slikt stofftyveri er derfor også et tydelig tegn på at du har med en useriøs aktør å gjøre.
Nekter for juks
Faktisk.no har vært i kontakt med den eller de som står bak norskemasker.com via e-postadressen norskemasker@gmail.com. Denne var oppført nederst i teksten om «Vilkår for bruk».
Dialogen har vært som følger:
«Hei! Vi har fått flere tips om dette nettstedet. Kan du/dere opplyse hvem som står bak og hvor dere er basert? Det meste av produkter, bilder og innhold på nettstedet ser ut til å være hentet/stjålet fra andre nettsteder. Stemmer dette? Mange lurer på om dette er ren svindel. Hva er din/deres kommentar til det? Hvor kommer maskene dere selger ifra? Blir de faktisk levert ut til kunden?»
Det første svaret vi fikk på e-post var dette:
«Hei, Takk for spørsmålene. 1. Selskapet er basert i Norge (Noen tror det er basert i Toronto Canada, men det er det ikke) (Nettsted leverandøren våres er basert der) 2. Bildene er ikke "stjålet" ifra andre nettsider, men er hentet ifra andre nettsider ja, lovelig. 3. Det er ikke svindel, vi leverer produktene kunder bestiller. -Mvh Norske Masker»
Ettersom vi ikke fikk ordentlig svar på våre spørsmål, fulgte vi opp med en ny e-post:
«Hei igjen, og takk for raskt svar. Kan du/dere opplyse hvem som står bak? Er dere et registrert foretak? Det oppgis ingen adresser, personer eller telefonnumre på siden? Er de fornøyde kundene dere oppgir ekte? De må ha fått sine masker veldig fort ettersom sidene ble registrert 8. mars? Dere oppgir at det ikke er noen angrerett, men det bryter vel med norsk lov?»
Denne e-posten fikk vi ikke svar på, men kort tid etterpå endret nettstedet på sine retningslinjer for angrerett til å være 14 dager fra den dagen du får produktet (slik loven krever).
Fjernet hele nettstedet
Vi sendte ny e-post der vi purret på svar:
«Kan du/dere opplyse hvem som står bak? Er dere et registrert foretak? Det oppgis ingen adresser, personer eller telefonnumre på siden?»
Da kom nytt svar:
«Hei! Hvorfor vil dere vite dette? -Mvh Norske Masker»
Vi svarte da følgende:
«Hei igjen. Det er fordi mange lurer på om det er en ekte netthandel eller svindel - og fordi du/dere faktisk plikter å opplyse om den næringsdrivendes identitet, dvs. foretaksnavn, organisasjonsnummer, geografisk adresse, e-postadresse og telefonnummer eller chat (jf. ehandelsloven § 8). Å undersøke slike ting er en av oppgavene vår redaksjon jobber med. Derfor spør vi deg/dere før vi evnt. lager en artikkel om det.»
Like etterpå ble hele nettsiden og Facebook-siden fjernet, men uten at vi fikk svar på e-posten. Vi sendte derfor en ny:
«Hei. Ser at nettsidene nå er fjernet. Vil det si at jeg ikke får svar på hvem dere er, og om det hele bare var svindel? Hvor mange handlet hos dere?»
Vi fikk da et nytt svar:
«Hei, det er ikke svindel for andre gang. Kunder som har kjøpt ifra oss får produktene levert i posten om 10-20 dager. Grunnen til fjernet nettside er fordi at Facebook har blokkert annonsering av masker og andre produkter og derfor kan vi ikke drive mer. -Mvh Norske Masker»
Den siste mailen vi sendte var 18. mars der vi gjentok vårt opprinnelige spørsmål for femte gang:
«Ok. Da gjentar vi spørsmålet om hvem dere er. Noe dere faktisk plikter å opplyse om.»
Vi har fremdeles ikke fått svar.