Faktisk.no inngår samarbeid med Forbrukerinspektørene på NRK
Faktasjekk blir eget element i neste sesong av det populære forbrukerprogrammet på NRK 1.
NRK og Faktisk.no skal samarbeide i neste sesong av Forbrukerinspektørene (FBI) på NRK 1. Det populære programmet, som i år har nådd opptil 608 000 seere på onsdager, skal utvides med 10 minutter i 2018. Det betyr plass til nye elementer. Kristoffer Egeberg, ansvarlig redaktør for Faktisk.no, sier dette om samarbeidet:
Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et ønske om å faktasjekke flere forbrukertemaer. FBI gir oss muligheten til å nå et stort publikum på en spennende flate.
Faktisk.no er en ideell og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. De lanserte sitt arbeid 5. juli i fjor, og har på kort tid blitt toneangivende for denne spesielle sjangeren i Norge. De har også gjort seg bemerket internasjonalt fordi de gir bort sakene de produserer gratis til alle som vil bruke og spre dem, og fordi de eies av konkurrentene VG, Dagbladet, NRK og TV 2.
FBI har vært ett av NRKs mest sette magasinprogrammer i snart 20 år og sendes hver onsdag kl.19.45. Høsten 2017 hadde programmet en markedsandel på i underkant av 50 prosent. Programleder Marit Evertsen Grimstad sier følgende:
Vi omgis av både reklamepåstander, myter og annen markedsføring som ikke alltid er så pålitelig, og våre seere spør stadig om noe er sant eller ikke. Dette samarbeidet skal gi seerne våre klare svar på noen av disse påstandene, og det gleder vi oss til.
Samarbeidet med NRK blir det andre siden oppstarten. Under valget leverte Faktisk.no faktasjekker til valgprogrammet Detektor, med Fredrik Solvang i spissen. Denne gangen vil Faktisk.no være med på en egen sekvens i FBI, der aktuelle forbrukertemaer faktasjekkes.
Som ved samarbeidet med Detektor, får Faktisk.no tilført ekstra ressurser fra NRK i forbindelse med samarbeidet med FBI. Egeberg sier:
Vi hadde et godt samarbeid med NRK under valgkampen, og bygger videre på dette nå. FBI gir oss muligheten til å nå en stor seergruppe som vi ikke kan nå gjennom egne kanaler. Derfor har et slikt samarbeid stor verdi for oss.
Han forteller at Faktisk.no fra start har hatt ambisjoner om å faktasjekke mer innen forbrukersegmentet, og at samarbeidet derfor passer godt inn:
Jeg tror våre faktasjekker vil være et godt supplement til forbrukerjournalistikken i Norge. Forbrukerstoff opptar mange – der det allerede finnes mye god kritisk journalistikk og tester. Men der det dessverre også finnes mye villedende markedsføring, myter og røverhistorier.